Puheenvuoroja kestävästä tulevaisuudesta on neljästi vuodessa ilmestyvä puheenvuorojen sarja, jossa Otavan Opiston henkilökunta ja opiskelijat kertovat omasta suhteestaan kestävään tulevaisuuteen. Ensimmäisessä osassa ääneen pääsee ´Aikuislukion linjanvetäjä Lauri Ylä-Jussila. Hän kertoo omassa kirjoituksessaan kestävän kehityksen opetuksesta ja tekoälyn hyödyntämisestä KETU1- ja KETU2 -kursseilla.
Kestävä tulevaisuus ja tekoäly: Uusia näkökulmia KETU1-opintojaksolla syyslukukaudella 2024
Viime aikoina olen pohtinut paljon kestävän kehityksen opetusta ja sitä, miten voisimme entistä paremmin valmistaa opiskelijoita tulevaisuuden haasteisiin. Otavan Opiston aikuislukion ja Nettilukion koulukohtainen valinnainen KETU1-opintojakso, jonka parissa työskentelen, on tarjonnut tähän erinomaisen alustan.
¨
Vuonna 2024 olemme ottaneet merkittävän askeleen eteenpäin: olemme integroineet tekoälyn osaksi oppimista, mikä heijastaa myös koko kestävän tulevaisuuden (KETU) oppiaineen uutta suuntaa. Aloitimme tämän jo KETU2 – Systeeminen ajattelu -opintojaksolla hyvin tuloksin, ja nyt päätimme ottaa sen vahvemmin mukaan myös KETU1 – Kestävä tulevaisuus opintojaksolle marraskuussa alkavaan vuoden 2024 KETU1 toteutukseen.
Luovat prosessit ja tekoälyn moniaistilliset mahdollisuudet
Tekoälyn mukaan ottaminen ei ollut itsestäänselvyys. Aluksi pohdimme, miten tekoäly, joka usein mielletään kylmäksi ja laskelmoivaksi, voisi tukea ekososiaalisen sivistyksen ideaaleja. Varsin pian kuitenkin huomasimme, että tekoäly voi toimia voimakkaana työkaluna, joka avaa uusia näkökulmia ja auttaa hahmottamaan monimutkaisia kokonaisuuksia.
Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat monialaisesti kestävän tulevaisuuden aihepiireihiin ja käyttävät tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä. Tekoäly on tässä apuna monella tapaa. Se mahdollistaa laajan tietomäärän analysoinnin, auttaa ennakoimaan tulevia trendejä ja tarjoaa uusia tapoja visualisoida tulevaisuuden mahdollisuuksia, tekstinä, ääninä, kuvina ja videokuvina. Esimerkiksi utopioiden ja dystopioiden kautta opiskelijat voivat tekoälyn avulla luoda erilaisia skenaarioita ja pohtia niiden vaikutuksia kestävään kehitykseen nyt paljon moniaistillisemmin.
Erityisen kiinnostavaa on ollut nähdä, miten opiskelijat ottavat tekoälyn osaksi luovaa prosessiaan. Vastamainonnan tehtävässä tekoäly voi esimerkiksi toimia sekä inspiraation lähteenä että kriittisenä tarkastelijana. Se voisi auttaa opiskelijoita ymmärtämään median vaikutusvaltaa ja haastamaan vallitsevia narratiiveja kestävyyden näkökulmasta. Tulevaisuuskuvittelussa se voi olla skenaarioiden hahmottamisen tukena. Roolipelauksessa se voi olla hahmon luomisen tukena, ja auttaa siten hahmon motiivien ja taustojen sisäistämistä.
Yhteisöllinen oppiminen ja tekoäly verkkoalustalla
Opintojakson toteutuksessa painotamme ryhmätyöskentelyä ja vuorovaikutusta. Vaikka työskentelemme verkossa, olemme pyrkineet ja pyrimme myös tällä toteutuskerralla luomaan yhteisöllisen oppimisympäristön. Tämä on lisännyt opiskelijoiden sitoutumista ja syventänyt oppimiskokemusta. Tekoäly löytyy myös käyttämämme Howspace alustan taustoilta.
Tunteiden merkitystä oppimisessa ei voi myöskään vähätellä. Olemme pyrkineet luomaan verkossa toimivia toiminnallisia menetelmiä, jotka herättävät tunteita ja siten vahvistavat oppimista. Taiteen keinojen yhdistäminen teknologiaan on avannut uusia ulottuvuuksia, jotka rikastuttavat sekä opettajan että opiskelijan näkökulmaa.
Eettiset kysymykset ja tekoälyn rooli kestävän tulevaisuuden opetuksessa
Kestävän tulevaisuuden opettaminen on jatkuvaa tasapainottelua tiedon, tunteiden ja toiminnan välillä. Tekoäly tuo tähän uusia mahdollisuuksia, mutta samalla se haastaa meidät pohtimaan eettisiä kysymyksiä ja teknologian roolia yhteiskunnassa. On tärkeää, että emme näe tekoälyä vain välineenä, vaan myös aiheena ja ehkä myös keskustelukumppanina, joka ansaitsee kriittistä tarkastelua.
Tekoälyn integrointi opetukseen KETU oppiaineen osalta on tähän mennessä osoittautunut varsin hedelmälliseksi, ja uskon, että se auttaa opiskelijoita kehittämään taitoja, joita he tarvitsevat tulevaisuuden haasteiden kohtaamisessa.
Lopuksi haluan korostaa, että kestävän tulevaisuuden rakentaminen on yhteinen projekti. Opettajina meidän tehtävämme on tarjota välineitä ja inspiraatiota, mutta lopullinen muutos syntyy yhdessä opiskelijoiden kanssa. Tekoälyn avulla voimme avata uusia polkuja ja mahdollisuuksia, mutta ihmisten kohtaaminen ja empatia ovat edelleen kaiken ytimessä.
Toivon, että tämä uusi suunta KETU1-opintojaksolla innostaa muitakin opettajia ja oppilaitoksia pohtimaan, miten teknologiaa voidaan hyödyntää kestävämmän tulevaisuuden ja ekososiaalisen sivistyksen tavoitteiden edistämisessä. Yhdessä voimme luoda oppimiskokemuksia, jotka valmistavat opiskelijoita ei vain kohtaamaan tulevaisuuden haasteet, vaan myös rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta.
¨
Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/workspace/ketu1-kestava-tulevaisuus–3