Musiikin tohtori Susanna Mesiän suosittu pop/jazz-laulukurssi valloittaa Otavan Opistolla

Musiikin tohtori Susanna Mesiä saapui kesäkuussa neljännentoista kerran Otavan Opistoon johdattelemaan rytmimusiikin laulamisesta kiinnostuneita laulamisen perusasioihin. Hänen vetämänsä pop-jazz-laulukurssin sisältö suunnitellaan ilmoittautuneiden kiinnostuksen ja osaamistason mukaan, mutta yleisenä tavoitteena on löytää uusia ulottuvuuksia jokaisen osallistujan äänestä.

Susanna Mesiä tulee Otavan Opistoon kuin kotiinsa

Susanna Mesiä on luotsannut erilaisia musiikkileirejä Otavan Opistossa jo yli vuosikymmenen. Otavan Opistoon vuodesta toiseen Mesiää vetää lämmin ja kotoisa tunnelma.

– Otavan Opistolle meneminen on kuin kotiin menemistä, siellä on aina hyvä henki ja vastaanottavainen porukka ja sinne on aina hyvä palata, joka kesä, hän kertoo. 

Laulamisen opiskelulle Otavan Opisto tarjoaa kannustavan ja rauhallisen ympäristön. Kun kaupungin häly on kaukana, laulamiseen on helpompi keskittyä. 

Jokainen leiri on omansa

Vaikka Susanna Mesiällä vuosia “leiriluotsina” on takana jo neljätoista, tylsäksi leirien vetäminen ei hänen mukaansa ole päässyt muuttumaan. Päinvastoin. Yksikään leiri ei tähän mennessä Mesiän mukaan ole ollut samanlainen kuin toinen. 

– Jokainen leiri muotoutuu aina sellaiseksi millainen porukka on kasassa, hän kertoo.

Mesiä kertoo, että hänelle on tärkeää, että leiri pyritään aina luomaan leiriläisten ehdolla, sellaiseksi kun he haluavat. 

– Ja se koskee kaikkea toimintaa, hän korostaa. – Ei vain laulamista. 

”Laulaminen on niin siistiä!”

Vaikka leiriläisten valitsema ohjelmisto vaihtelee jazzista iskelmään, järjestäjän näkökulmasta kaikille leireille löytyy yhdistävä tekijä: suosio. 

– Laulaminen on niin siistiä, että se vetää väkeä, Mesiä selittää suosiota. 

Toiseksi syyksi hän nimeää laululeirien mahtavan yhteishengen. 

– Porukat tulee joka vuosi uudestaan ja uudestaan ja samalla imaisee uutta väkeä mukaan. 

Tuore tohtori

Susanna Mesiä on  tunnettu musiikkipedagogi ja muusikko. Kesäkuussa hänestä tuli myös musiikin tohtori, kun hänen väitöskirjansa pop-ja jazz-musiikin opetuksesta hyväksyttiin.

Laajaa väitöstyötä varten Mesiä järjesti projektin, jossa opettajat jakoivat osaamistaan toisilleen ja keskustelivat valitsemistaan työnsä haasteista. Yksi keskeisiä tutkimustuloksia oli opettajien siirtyminen pois mestari – kisälli – systeemista. Se vastaa myös Mesiän omaa lähestymistapaansa opettamiseen.

– Olen hyvin oppijalähtöinen opettaja, eli en opeta erilaisia tapoja laulaa vaan yritän auttaa oppijaa löytämään itselleen sopivan tavan laulaa, hän kertoo.