Generatiivinen tekoäly, kuten ChatGPT ja monet, monet muut viime vuosina yleistyneet palvelut tarjoavat uusia näkökulmia ja työkaluja myös aikuisten perusopetukseen, jossa monilla oppijoilla on yksilöllisiä tarpeita ja erilaisia taustoja opiskelun, kulttuurin ja kielitaitotason osalta esimerkiksi. Tekoäly voi parhaimmillaan merkittävästi parantaa oppimiskokemusta ja oppimista ja tehostaa opettajien työpanosta. Toisaalta on tärkeää tiedostaa myös haasteet, joita tekoälyn käyttö tuo mukanaan.
Tekoälyn avulla oppimista voidaan aikuisten perusopetukseen personoida tavalla, joka mukauttaa opetuksen jokaisen oppijan yksilöllisiin tarpeisiin oli sitten kyseessä kielelliset tai muut tarpeet. Tekoäly pystyy analysoimaan oppijoiden vahvuuksia ja kehityskohteita sekä sopeuttamaan materiaaleja ja menetelmiä tämän pohjalta. Tämä mahdollisuus vastata juuri kunkin oppijan tarpeisiin parantaa oppimisen laatua ja tekee oppimisprosessista tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Opettaja voi esimerkiksi käyttää ChatGPT:tä varsin laadukkaana kääntäjänä joko omalla äänellään, tai sitten kääntää ohjeistuksia monelle eri kielelle samanaikaisesti. Samoin opettaja voi skaalata materiaalinsa kielitaitotasoa yksinkertaisemmaksi / kielitaitotasojen mukaisesti. Nämä voivat olla apuna myös dialogisessa opetuksessa, jossa näin voisi olla mukana dialogissa opiskelijoita aina lukutaitovaiheesta päättövaiheeseen keskustelemassa samasta aiheesta syvällisesti.
Tekoäly voi myös toimia oppimisen tukena tarjoamalla reaaliaikaista palautetta ja ohjausta. Erityisesti kielten oppimisessa tai muissa taitopohjaisissa aineissa tekoäly voi antaa oppijalle välitöntä palautetta esimerkiksi ääntämisestä tai kieliopista, mikä auttaa häntä oppimaan omassa tahdissaan. Tämä on arvokasta erityisesti aikuisoppijoille, joilla on erilaisia taustatarpeita ja oppimistyylejä. Opettaja voi myös tehdä myös esimerkiksi omista materiaaleista kertaustehtäviä lennosta vaikka jopa tunnin aikana kertausta / “trillausta” varten. Tekoäly myös helpottaa huomattavasti opetusvideoiden tekstittämistä, sekä jopa mahdollistaa reaaliaikaisen käännöstekstityksen, esimerkiksi PowerPoint LiveTranslation ominaisuuden kautta.
Lisäksi tekoäly voi helpottaa opettajien työtä, kun sen avulla voidaan automatisoida rutiinitehtäviä, kuten arviointia ja materiaalien hallintaa. Arvioinnin osalta toki tulee monia tietoturvaan ja tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä, enkä suoraa “arvioinnin ulkoistamista” tekoälylle missään tapauksessa kannata, kuin lähinnä vain mekaanisissa tehtävissä. Tämä on kuitenkin ollut jo mahdollista aikaisemminkin. – Tämä voi kuitenkin vapauttaa opettajien aikaa henkilökohtaiseen ohjaukseen, mikä mahdollistaa oppijoiden paremman tukemisen. Opettaja säilyttää keskeisen roolinsa, mutta tekoäly toimii tehokkaana apuvälineenä – tukiälynä – , jonka avulla opettaja voi keskittyä siihen, missä hänen panoksensa on oppimisen kannalta arvokkainta.
Vaikka tekoälystä voi olla paljon hyötyä, sen käyttöön liittyy myös haasteita. Tietosuoja ja eettiset kysymykset nousevat esiin, kun tekoälyjärjestelmät käsittelevät henkilökohtaisia tietoja. On välttämätöntä varmistaa, että oppijoiden tiedot ovat turvassa ja että niitä käytetään vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Oppijoille tulisi myös viestiä selkeästi, mihin heidän tietojaan käytetään, mikä lisää heidän luottamustaan teknologiaan.
Toinen merkittävä haaste on teknologinen riippuvuus. Jos tekoälyä hyödynnetään liikaa, vaarana on, että oppijoiden itseohjautuvuus ja kriittinen ajattelu heikkenevät, ja sillä voi olla myös negatiivisia vaikutuksia kielten oppimiseen jos sitä käyttää vain kääntäjänä. Tekoälyn tulisi tukea oppimista, ei korvata oppimisprosessia. On tärkeää, että aikuisten perusopetuksessa pyritään kehittämään oppijoiden itseohjautuvuutta ja kriittistä ajattelua, eikä tehdä heistä passiivisia teknologian käyttäjiä.
Teknologian käytön vaihteleva osaamistaso voi myös aiheuttaa haasteita. Kaikki oppijat eivät välttämättä hallitse tekoälyteknologiaa yhtä hyvin, ja tämä voi johtaa epätasa-arvoon oppimisessa. Samoin opettajien erilaiset teknologiset valmiudet voivat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin he pystyvät tukemaan oppijoitaan tekoälyä hyödyntävässä oppimisympäristössä. Tästä syystä on tärkeää tarjota riittävästi tukea ja koulutusta niin oppijoille kuin opettajillekin, jotta kaikki voivat hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia tasapuolisesti.
Kun tekoälyä otetaan käyttöön aikuisten perusopetuksessa, on siis tärkeää tunnistaa sen tarjoamat edut ja mahdollisuudet, mutta samalla huomioida siihen liittyvät haasteet. Tekoälyllä voi olla merkittävä rooli oppimisen parantamisessa, kunhan sen käyttö tapahtuu harkiten, vastuullisesti ja oppijoiden tarpeet huomioiden.