Mia McKay käy Nettilukiota Skotlannista

Skotlannissa asuva Mia McKay palasi lukio-opintoihin yli kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen vuonna 2019. Opintoja on takana vasta vuosi, mutta McKay kokee, että lukion penkille palaaminen on ollut hänelle oikea valinta. Etenkin McKay on ihastunut Nettilukion erikoisuuteen eli ilmiöpohjaisena opiskeluna toteutettaviin teemaopintoihin. Joissa oppiminen sidotaan todellisen maailman ilmiöihin oppiainerajat ylittäen.

Alku ilman kangertelua 

Skotlannissa asuva Mia McKay aloitti Nettilukiossa vuonna 2019, kun paikalliset opinnot jäivät kesken sairauden vuoksi. Edellinen yritys lukio-opinnoista McKaylla on vuodelta 1988. 

– Peruskoulun jälkeen  aloitin heti lukion, mutta jätin sen nuorena ja viisaana kesken, kun oli kiire töihin ja oikeaan elämään, hän naurahtaa. 

Ensimmäinen vuosi lukiolaisena on ollut McKaylle antoisa.  Erityisen tyytyväinen hän on ollut Nettilukion teemaopintoihin.

– Osallistuminen Lauri Ylä- Jussilan ja Heikki Koposen vetämälle Agenda2030 -ilmiökurssille oli silmiä avartava kokemus, hän toteaa. 

Ilmiökurssi toimi johdantona lukio-opintoihin 

Agenda2030 -ilmiökurssi oli yksi ensimmäisistä kursseista, joille McKay osallistui vuonna 2019. Vaikka hän ei ollut koskaan kuullut ilmiöpohjaisesta oppimisesta, hän päätti hypätä opintokokonaisuuteen mukaan. 

– Mietin, että heti alkuun voisi olla hyvä avartaa omaa katsantokantaa, kun omista opinnoista oli niin paljon aikaa, hän kertoo.  –  Lisäksi tuntuu että aikuisella iällä haluaa kuulla useampia näkökulmia kuin sen, mitä on kirjoitettu paperille. 

McKay ei joutunut katumaan päätöstään. Ilmiökurssi toimi hänen mukaansa hyvänä johdantona lukio-opintoihin. 

– Opiskelussa oli koko ajan oli rento fiilis ja kaikki saivat edetä oman tason ja kiinnostuksen mukaan, hän kertoo. – Minulla on esimerkiksi välillä hieman hankalaa kirjoitetun suomen kielen kanssa, koska englantia kirjoitetaan niin eri tavalla, mutta se ei haitannut yhtään. ‘

Vapaus tuo vastuuta 

Nettiliukion opinnoissa vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Erityisesti tämä korostuu ilmiökursseilla. 

– Ensimmäisistä Agenda2030-ilmiön tapaamisissa mielikuvitus lähti heti laukkaamaan ja tuntui että materiaalia oli vaikka kuinka paljon, McKay kertoo. 

McKay koki, että hänen oli helpompi lähteä työstämään omaa työtään, kun hän sai kuunnella muiden keskusteluja ja inspiroitua niistä.  Erityisen kiinnostaviksi hän mainitsee viikottaiset asiantuntijapuheenvuorot. 

– Vaikka aihe olisi ollut sellainen, josta ei yleensä ole kiinnostunut, asiantuntijat onnistuivat herättämään ne eloon, hän kertoo. 

Inspiroivat alun jälkeen matkalle mahtui myös epävarmuuden hetkiä. Erityisesti puolessa välissä prosessia usko omaan tekemiseen oli välillä koetuksella. 

– Tekemistäni välikysymyksistä huomaa jälkeenpäin, että jossain vaiheessa usko siihen, että ymmärrän, mihin ollaan menossa, oli kyllä koetuksella. Onneksi sai kysyä kysymyksiä. 

Laajoja kokonaisuuksia ja suuria oivalluksia

Ilmiöpohjaista opiskelua McKay suosittelee kaikille, mutta erityisen tärkeänä hän pitää sitä, että nuoret johdatettaisiin ilmiöpohjaisen opiskelun pariin.  

– Nuorella ei ole vielä kokemuksen tuomaa moninäkökulmaisuutta, ja ilmiökurssit tarjoavat juuri sitä, hän toteaa. 

McKayn mukaan aineiden yhdistäminen antaa  normaaleja opintoja laajemman kuvan niin ilmiöstä kuin sitä ympäröivästä yhteiskunnastakin. 

– Kun iän ja kokemuksen takia nyanssit puuttuvat, moninäkökulmaisuus avaa maailmaa laajemmin ja auttaa yhdistämään asioita, hän toteaa. 

Vaikka McKaylla itsellään on takanaan jo useita opintoja ja iän tuomaa moninäkökulmaisuutta, hän aikoo ehdottomasti osallistua myös tuleville ilmiökursseille. 

Lue myös: Erilainen lukiokokemus Nettilukiossa

Takaisin arkistoon